Virpa – Palomestari -niminen mobiilipeli oppimisratkaisujen kilpailun finaaliin
Palosuojelurahaston rahoittama peli, nimeltään Virpa – Palomestari on osallistunut tämänvuotiseen eOppimiskeskuksen järjestämään Paras suomalainen oppimisratkaisu -kilpailuun. Peli on päässyt arviointikierroksen jälkeen finaaliin.
Kilpailun voittaja julistetaan 5.6.2023 palkitsemistilaisuudessa Tampereella.
Virpa – Palomestari on ilmainen mobiilipeli, joka on suunniteltu niin, että lapset voivat oppia paloturvallisuuteen liittyviä tietoja, taitoja ja asenteita. Pelissä yhdistetään taitavasti reaalimaailma sekä digitaalinen maailma. Peli edellyttää liikkumista julkisissa rakennuksissa, joissa on turvallisuusopasteita.
Turun Ammattikorkeakoulun, Tulevaisuuden Interaktiiviset Teknologiat tutkimusryhmä, on kehittänyt pelin.
Lisää tietoa pelistä löytyy täältä: www.virpagame.fi tai pelaamalla peliä.
Peli on käännetty suomen, ruotsin ja englannin kielille.
Paras suomalainen oppimisratkaisu -kilpailun järjestää vuosittain Suomen eOppimiskeskus ry yhteistyökumppaneineen. Kilpailun tavoitteena on nostaa esille erilaisia oppimisen ratkaisuja, edistää tuotteiden innovatiivisuutta ja laatua sekä kannustaa toimijoita luomaan ja kehittämään uusia oppimisratkaisuja myös kansainvälisille markkinoille.
Tämän vuoden teemana oli: Maailma pelissä – pelit ja pelillisyys avaimina kestävään tulevaisuuteen.
Virpa – Palomestari ilmoittautui kilpailuun tammikuussa 2023, ja maaliskuussa kilpailun raati aloitti arvioimaan kaikkien osallistujien projekteja. Virpa sekä neljä muuta projektia pääsivät finalisteiksi, ja saivat esitellä projektejaan 26.4.2023. Raati esitti jokaiselle osallistujalle kysymyksiä projektin kestävästä tulevaisuudesta, ja projektin tulevasta kehityksestä. Virpa painotti vastauksia erityisesti siten, että pelillä koulutetaan tulevaisuuden tekijöitä.
Kilpailun voittajat julkaistaan 5.6.2023 palkitsemistilaisuudessa Tampereella.